Relation og involvering

Udvikling og vækst

Følelsesmæssige frustrationer kan fylde meget hos en ung, som er præget af en opvækst med afvisning, svigt, ustabilitet og misbrugsproblematikker, og på JSU arbejdes der derfor på, at hver enkelt ung kan opnå positive følelser som tryghed, glæde, tillid, selvværd og meningsfuldhed.

Det kræver dog ofte en længerevarende behandlingsmæssig indsats før særligt sårbare unge også tør nærme sig de udfordringer, der ligger i at skulle bevæge sig fra marginalisering til inklusion, og den individuelle tilgang til unge på JSU er derfor også psykodynamisk orienteret med fokusering på jeg-støtte og styrkelse af den unges indre psykiske struktur samt bibringelse af øget bevidsthed om hidtidige dysfunktionelle adfærdsmønstre.

De unges individuelle problemer anskues samtidig som udviklingspunkter for dem, i den forstand at det ikke kun er et spørgsmål om at løse problemerne (at få dem til at gå væk), men at løsningsprocessen i sig selv er en erfaringsbaseren-de udviklingsproces, der medvirker til at skabe fundamentet for yderligere personlig udvikling.
Lidt filosofisk kan man udtrykke det som, at uden problemer ville der ikke være nogen vækst, og de unge på JSU bibringes derfor også en øget modstandskraft overfor de kommende problematikker, som de siden hen, som voksne, selv skal kunne håndtere.

Personlighedsmæssigt arbejdes der således med selvstændighed, forankring i virkelighedsopfattelse og stabilisering af evnen til at indgå i relationsdannelser. Der sigtes mod at opbygge en bæredygtig social kapital bestående af nye relationer i et udvidet socialt netværk, til stadighed understøttet af den stabilitet som de mere tilknytningsprægede relationer på JSU lægger til grund for den unge, og hvori JSU`s efterværnsmodel* understøtter denne igangsatte udvikling.